NARZĘDZIA PERFORMANSE W COACHINGU
Od kilku lat jestem akredytowanym użytkownikiem narzędzi PERF ECHO i PERF Orientacja firmy PerformanSe. Wykorzystuję je w działalności zawodowej związanej z doradztwem HR i coachingiem. Narzędzia te są dla mnie wielką pomocą w obszarach assessmentu i doradztwa związanego z rozwojem pracowników. Szczególnie użyteczne są raporty PERF Echo w coachingu.
Coaching to dynamicznie rozwijająca się praktyka w obszarze szkolenia służąca do rozwoju kadry menedżerskiej, kadry talentów (tzw. high potentials), do budowaniu kompetencji przywódczych, w rozwiązywaniu konfliktów, budowaniu zespołów i wielu innych. W tego typu projektach często oferuję klientom możliwość skorzystania z diagnozy kwestionariuszem PERF ECHO. Pozwala to na otrzymanie bardzo dużej i trafnej puli informacji na samym początku procesu, co znakomicie skraca okres wstępny coachingu – wzajemne poznawanie się coacha i coachee. Podczas pierwsze sesji po wykonaniu przez klienta asesmentu on–line, przekazuję mu informacje zwrotną z wyników raportu PERF ECHO, czasem także uzupełnioną o raport PERF Orientacja. Klient jest na ogół zaskoczony trafnością diagnozy. Pozwala to nam bardzo szybko dojść do źródła ewentualnych problemów lub deficytów obserwowanych w codziennym funkcjonowaniu, a wpływających negatywnie na jego efektywność. Dodatkowo następuje szybkie przełamanie pierwszych lodów i naturalnej początkowo nieufności.
Ponieważ narzędzia te w swoich założeniach oparte są na teorii systemów, w efekcie daje nam to przestrzeń do określania obszarów do zmiany. Mogę z klientem coachingu precyzyjnie ustalić, co możemy zmieniać i w jakim zakresie, a w których obszarach te zmiany mogą być niewielkie. Takie systemowe, relacyjne podejście pozwala na odejście od tak częstego „etykietowania”, związanego ze stosowaniem oceny psychometrycznej pracowników. Wyników narzędzia PERF ECHO nie interpretujemy bowiem w kategoriach głębokich dynamizmów osobowościowych, stałych i niezmiennych, mówimy raczej że w obecnej sytuacji zawodowej funkcjonuje on w taki sposób, że powoduje to określone skutki. W oczywisty sposób zostawia to pole do zmian oraz korygowania zachowań i buduje odpowiednią motywację do zmian.
Pamiętam wiele przypadków, gdzie już sama interpretacja wyników była dla klienta wielkim odkryciem, dającym wgląd w przyczyny konfliktów, poczucia braku szans na awans czy nieskuteczności w konkretnych obszarach działania (np. w komunikacji czy zamykaniu sprzedaży). Wówczas cały proces coachingu nakierowanego na zmiany nieefektywnych zachowań czy nawyków nabiera wielkiego dynamizmu i ulega znaczącemu skróceniu. Bardzo istotne jest tu wzbudzenie silnej motywacji do zmian poprzez pokazanie „czarno na białym” co mogłoby działać lepiej. Taka prezentacja zobiektywizowanych wyników nie zostawia pola do czegoś, co nazywam „miganiem się” i pozorowaniem pracy. A z drugiej strony daje klientowi możliwość zobaczenia się w silnym, obiektywnym lustrze i podjęcia decyzji, czy chce tak dalej funkcjonować, czy nie. Pozostawia to klientowi całkowitą autonomię w decydowaniu o sobie w procesie dalszego rozwoju zawodowego.
Tak więc z dużym zadowoleniem korzystam z narzędzi PerformanSe i namawiam moich klientów do korzystania z efektów samopoznania i rozwoju, jakie one umożliwiają.
Grażyna Nasiadko – Galant, ICF Associate Certified Coach, Team Coach
Human Capital Solutions
Komentarze
Komentarze są nie dostępne.
Warning: strpos() expects parameter 1 to be string, array given in /home/server805885/ftp/migracja/euskapol.pl/wp-includes/shortcodes.php on line 199
Warning: preg_match_all() expects parameter 2 to be string, array given in /home/server805885/ftp/migracja/euskapol.pl/wp-includes/shortcodes.php on line 208
Warning: array_intersect(): Expected parameter 2 to be an array, null given in /home/server805885/ftp/migracja/euskapol.pl/wp-includes/shortcodes.php on line 209