Emocje a sukces zawodowy
Brytyjscy naukowcy donoszą, że atmosfera w pracy wpływa na wydajność pracowników. Cóż za banał! Gdy informacje tej treści pojawiły się w prasie i internecie, wywołały lawinę sarkazmu ze strony czytelników.
To, że relacje między pracownikami, atmosfera w zespole, mogą pozytywnie lub negatywnie wpływać na jakość pracy, nie dziwi nikogo i nie jest wielkim odkryciem. Badania profesor Flin z Uniwersytetu Aberdeen, które skupiały się przede wszystkim na badaniu środowisk zawodowych, gdzie praca odbywa się w zespołach, w niewielkich, zamkniętych pomieszczeniach (czyli tak, jak pracują np. piloci samolotów, kontrolerzy lotów, zespoły medyczne w czasie operacji) wnoszą jednak ciekawe informacje.
Po pierwsze: negatywne emocje (wynikające ze złych stosunków między pracownikami, z doświadczania agresji czy złego traktowania), zakłócają zdolności poznawcze ludzi, obniżają ich koncentrację i kreatywność, prowadzą do popełniania błędów. W kontekście np. lotów pasażerskich czy operacji chirurgicznych, popełnianie błędów może mieć poważne konsekwencje dla pasażerów czy pacjentów, a więc sprawa jest poważna.
Po drugie: wcale nie musimy bezpośrednio doświadczać złego traktowania, by miało to na nas negatywny wpływ – wystarczy, że będziemy świadkami zdarzenia, w którym ktoś zostanie źle potraktowany, by związane z tym złe emocje obniżyły naszą koncentrację i sprzyjały popełnianiu błędów.
Po trzecie: obniżenie koncentracji możliwe jest nawet wtedy, gdy tylko intensywnie uczestniczymy w emocjonującej rozmowie na jakiś negatywny temat. W 2009 r. informacja o pilotach, którzy „przegapili” lotnisko, na którym mieli wylądować, obiegła świat. Mało kto wie, że przyczyną tego była ich żywa dyskusja na temat, błędnych ich zdaniem, regulacji lotniczych…
Badania profesor Flin można odnieść do różnych obszarów biznesu. Wiemy już więc, że w interesie przedsiębiorstw leży dbanie o dobrą atmosferę, gdyż bezpośrednio wpływa ona na ich sukces. Ta dbałość może się wyrażać przez większe inwestycje w miękkie umiejętności menedżerów. Bo chociaż, całe szczęście, jedynie niewielki ich odsetek może się okazać psychopatami, to jednak generalnie zdolność do bezkonfliktowego zarządzania ludźmi, wyrażania uznania dla dokonań pracowników, radzenia sobie z konfliktami i wprowadzania dobrej atmosfery, nie jest wśród nich powszechna. A to można i trzeba zmieniać.
Pomocne w ocenianiu tych umiejętności jest narzędzie PERF START, które dokonuje oceny zdolności do wyrażania uznania i zdolności interpersonalnych osoby w pracy. Może stać się punktem wyjścia do rozmowy z menedżerem o jego zasobach w tej kwestii oraz obszarach wymagających pracy i rozwoju. A także pomóc w doborze odpowiednich szkoleń. Zachęcam do jego wypróbowania! I życzę wszystkim pozytywnych emocji na co dzień!
Komentarze
Komentarze są nie dostępne.
Warning: strpos() expects parameter 1 to be string, array given in /home/server805885/ftp/migracja/euskapol.pl/wp-includes/shortcodes.php on line 237
Warning: preg_match_all() expects parameter 2 to be string, array given in /home/server805885/ftp/migracja/euskapol.pl/wp-includes/shortcodes.php on line 246
Warning: array_intersect(): Expected parameter 2 to be an array, null given in /home/server805885/ftp/migracja/euskapol.pl/wp-includes/shortcodes.php on line 247